معماری های عجیب ایرانی: سفری به دنیای شگفتی ها

معماری های عجیب ایرانی: سفری به دنیای شگفتی ها

معماری های عجیب ایرانی: سفری به دنیای شگفتی ها

ایران، سرزمینی کهن با تاریخ و فرهنگ غنی، همواره مهد تمدن ها و هنرهای مختلف بوده است. معماری نیز به عنوان یکی از بارزترین جلوه های این هنر، در ایران در گذر زمان تحولات شگفت انگیزی را به خود دیده و بناهای خارق العاده ای را خلق کرده است. در میان این آثار، برخی بناها به دلیل ویژگی های منحصر به فرد و گاهاً عجیب و غریبشان، توجه ویژه ای را به خود جلب می کنند.

در این مقاله، قصد داریم به برخی از این معماری های عجیب ایرانی بپردازیم و سفری کوتاه به دنیای شگفتی های آنها داشته باشیم.

1. گنبد کلاه فرنگی:

یکی از بارزترین نمونه های معماری عجیب در ایران، گنبد کلاه فرنگی است. این نوع گنبد که به شکل مخروطی بوده و در نوک آن یک گلدان یا کلاهک قرار می گیرد، در دوره صفویه رواج پیدا کرد و در بسیاری از بناهای مذهبی و غیر مذهبی آن دوره به کار رفت. از جمله مشهورترین بناهایی که از این نوع گنبد استفاده کرده اند می توان به مسجد شیخ لطف الله و مسجد امام اصفهان اشاره کرد.

تصویر گنبد کلاه فرنگی مسجد شیخ لطف الله اصفهان

2. بادگیرها:

بادگیرها، از دیگر جلوه های جالب معماری ایرانی هستند که به منظور تهویه مطبوع در مناطق گرم و خشک طراحی شده اند. این سازه های بلند و استوانه ای شکل، با بهره گیری از قواعد مهندسی و علم بادشناسی، جریان هوا را به داخل ساختمان هدایت کرده و فضای داخلی را خنک می کنند. یزد به عنوان “شهر بادگیرها” شهرت جهانی دارد و نمونه های بی نظیری از این سازه ها را می توان در آن مشاهده کرد.

تصویر بادگیرهای یزد

3. خانه های صخره ای:

در برخی از مناطق کوهستانی ایران، به دلیل کمبود زمین و مصالح ساختمانی، خانه هایی در دل صخره ها حفر شده اند که به “خانه های صخره ای” معروف هستند. این خانه ها که قدمت برخی از آنها به هزاران سال پیش می رسد، از جمله شگفت انگیزترین نمونه های معماری بومی ایران به شمار می روند. روستای کندوان در آذربایجان شرقی، مشهورترین نمونه از این نوع خانه ها است.

اجاره خانه سنگی در کندوان تبریز

4. پلکان بی انتها:

پلکان بی انتها یا پلکان مارپیچ، نوعی معماری منحصر به فرد است که در برخی از بناهای مذهبی ایران به کار رفته است. این نوع پلکان ها به گونه ای طراحی شده اند که با چرخش مداوم، فرد را به طبقات بالاتر هدایت می کنند. نمونه مشهور این نوع پلکان در مسجد مدرسه اصفهان قرار دارد.


5. کاخ چهلستون:

کاخ چهلستون در شهر اصفهان، یکی از زیباترین و عجیب ترین بناهای دوره صفویه است. این کاخ به دلیل تالار آینه هایش که با نقاشی های دیواری و آیینه کاری های ظریف تزئین شده است، شهرت دارد. اما عجیب ترین بخش این کاخ، ستون های عمارت آن است که در هنگام تابش نور خورشید، تصویری از 40 سرباز را به نمایش می گذارند.

تصویر کاخ چهلستون اصفهان

اینها تنها چند نمونه از معماری های عجیب و غریب ایران بودند. هر کدام از این بناها، حکایتی از خلاقیت و نوآوری معماران ایرانی را در طول تاریخ به نمایش می گذارند و گامی در جهت شناخت بهتر فرهنگ و هنر این سرزمین کهن به شمار می روند.

علاوه بر موارد ذکر شده، نمونه های دیگری از معماری های عجیب در ایران وجود دارند که می توان به آنها اشاره کرد:

  • مناره گار: این مناره که در شهر اصفهان قرار دارد، به دلیل کج بودن آن شهرت دارد.
  • آرامگاه کوروش: این آرامگاه که در پاسارگاد واقع شده است، به دلیل داشتن سقفی هرمی شکل، از دیگر بناهای عجیب ایران به شمار می رود.
  • برج میلاد: این برج که بلندترین سازه ایران است، به دلیل طراحی منحصر به فرد و شباهت آن به یک گل نیلوفر آبی، از معماری های عجیب و مدرن ایران به حساب می آید.
mweb_accessory
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *